tiistai 19. maaliskuuta 2013

Hajuvesiä ja ostereita

Eilen sitten suuntasimme aamun sateessa Grasseen, jossa söimme lounaan pikku ravintolassa vanhassa kaupungissa, kävimme katsomassa katedraalin, joka oli kiinni, viereisellä näköalapaikalla maisemat ja sitten kävimme hajuvesitehtaan museossa, mutta valitettavasti tuotanto-osaston tilat olivat remontissa eikä tehdaskierrosta nähty. Vuorossa oli hajuvesimuseo. Henkka istui odottamassa ulkona jo kovin aurinkoiseksi muuttuneessa säässä. Oli kovin lämmintä. Museossa sai sitten haistella hajuja yllin kyllin ja hajuvesipulloja oli ihan Egyptin suuruuden ajalta  Maria Antoinetten matkameikkisalkkuun saakka.
Ilma oli niin kaunistunut, että päätimme viedä vieraamme vielä Rothschildin puutarhaan ja itse siellä jo monasti käyneenä odottelimme heitä ulkopuolella. Kävimme kyllä kahvilla satamassa välillä ja eksymässä Cap Ferratissa, koska siellä oli taas tietöitä ja deviation, jolloin tavan mukaan aina eksymme. Lähes samaan aikaan kun vieraamme tulivat ulos olimme taas parkkipaikalla heitä odottamassa. Oli ruvennut kovasti tuulemaan eikä suihkuallas toiminut vaikka musiikki kylläkin kuului. Se oli harmi. Sitten takaisin Nizzaan.
Illalla vielä Cafe de Turiniin ostereiden, sinisimpukoiden (Kipa söi tulisemman sisilialaisversion Mulleista), merietanoiden (Bulot) ja isojen katkarapujen kimppuun. Lopuksi suklaamussut, jotka ovat siellä todella herkulliset. Ystävällinen taksikuski toi meidät hotelliin ja kotiin. Mersu oli samanlainen kuin edellisellä kuskilla, joka oli varsinainen kauhukuski. Kysyinkin tytöiltä ennenkuin menin autoon, että ei kait tää ole sama hullu. Sätti ja haukkui koko matkan kun en heti osannut penkkiä siirtää ovessa olevasta nappulasta, eikä ensin aikonut edes ovea ajata tytöille kun me pojat olimme kadun toisella puolella viittelöimässä vapaita autoja. Taisin minäkin muutaman valitun sanan lausua kun se (huom. en käyttänyt sanaa hän) puhkesi huutamaan. Kaikki ranskalaiset eivät näköjään meistä mamuista tykkää.Eilinen kuski selitti ystävällisesti, ennenkuin edes istuin, että siirrä penkkiä napista numero kolme ja sitten rupattelimme mukavia koko matkan.