sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Suuri saarikierros 1. osa

Teimme retken Korsikalle tuttavapariskunnan kanssa. Tämä oli jo kolmas kerta kun olimme Korsikalla, toisen kerran jälkeen annettiin pois kaikki kartat ja esitteet, kun arveltiin, ettei sinne tule lähiaikoina mentyä. Mielenkiintoinen saari, josta varsinkin Kipa pitää kovasti. Lokakuu on vielä matkailuaikaa, mutta sääolot kannattaa huomioida järjestelyissä. Esimerkiksi ensimmäisellä matkalla ajoimme paluumatkalla aamulla kuuden jälkeen Bastian  satamaan, joka oli aivan autio, ei ketään missään. Pyörimme ympäri satamaa ja ihmettelimme, mitä pitäisi tehdä, kunnes tuli yksi ranskalainen auto, jonka kuljettaja myös ihmetteli tilannetta. Hän kävi jossakin kysymässä ja tuli sitten ystävällisesti  meille kertomaan, että myrskyn takia kaikki laivat on peruutettu ja Nizzaan ei lähde tänään laivaa. Kävi ilmi, että seuraava laiva Nizzaan lähtee seuraavalla viikolla. Pääsimme iltalaivalla aamuksi Touloniin, yö toki oli ikimuistoinen. Emme suosittele, ainakaan, jos jo meno Ruotsinlaivalla tuntuu railakkaalta.

Mutta nyt menomatka sujui hyvin, laiva lähti jopa muutaman minuutin etuajassa Nizzasta, aikataulun mukaan klo 14.15. Otimme hytin, se ei ole kallis ja on mukava ottaa päivätorkut lounaan jälkeen. Laivalla on normaalit ruoka-ajat, eli juuri ehdittiin ravintolaan heti laivaan päästyä ja aika nopeasti meidät hoideltiin ja lähetettiin päikkäreille, kun  ravintola suljetttiin.  Bastiasta olimme varanneet yöpymiseen huoneet Sud Hotelista, jossa olemme jo kahdesti olleet. Siistit uusitut huoneet, pieni ravintola, parkkipaikka hotellin edessä kadun toisella puolella ja ystävällinen isäntäväki. Suosittelemme, helppo tulla ja helppo lähteä aamulla jatkamaan matkaa. Kauniina aamuna aamupalan  voi nauttia ulkona.

Suuntasimme Calviin, jossa olemme aiemmin vain pistäytyneet, nyt olimme varanneet sieltä yöpymisen. Tällä kertaa sää ei  suosinut meitä, pistäytymiskerralla Calvissa oli aurinkoista ja suorastaan helteistä, nyt sää oli pilvinen ja tuulinen eikä mikään tietenkään näytä niin viehättävältä kuin auringonpaisteessa. Hotellimme oli erinomainen, L'Abbey, hyvällä paikalla, suljettu parkkipaikka, aamiainen suorastaan ruhtinaallinen, tilavat huoneet. Olimme varanneet huoneet alunperin toisesta hotellista, mutta meidät jostain syystä siirrettiin tähän hotelliin samalla hinnalla, joka taisi olla noin puolet ns. listahinnasta, aamupalasta maksoinne 12 euroa 18 euron asemasta.

Päivälliselle kävelimme satamaan, jossa menimme perinteisten turisti-ohjeiden mukaan ravintolaan, jossa oli muitakin. Ohjeet on aina hyviä, mutta eivät aina täydellisiä. Olimme jo päivällä nähneet turistibussin kaartelevan lähistöllä, ja nyt ilmeni, että bussilasti oli tuotu tähän ravintolaan. Tarjoilijat tekivät parhaansa, ja loppujen lopuksi kaikki kävi hyvin.  Paikalle saapui myös trio viihdyttämään bussiseuruetta ja joku pariskunta pisti tanssiksikin. Palasimme hotelliin, jossa myös baari oli auki ja baariin menneet kertoivat myöhemmin, että bussiseurue tuli meidän hotelliin. Seurue oli ranskalainen, mutta muuten oli kovasti kansainvälistä, baarissa oli belgialainen saksaa puhuva pariskunta ja parkkipaikalla meidän suomalaisauton vieressä sveitsiläinen auto. Belgialaisten kanssa Henkka sitten jutteli tunnin verran saksaksi ja sai ihmeteltyään kieltä, että Belgiassa on 0,6% saksankielisiä. Juttelu alkoi siitä kun mies uteli mitä kieltä puhuimme.