torstai 1. lokakuuta 2015

Kohti Nizzaa

Laivalla oli paljon muuttolintuja suuntaamassa etelään, myös Nizzaan. Lauantailähdöllä on mahdollista yöpyä satamassa ja lähteä aamulla ajamaan eteenpäin, näin säästyy yhdeltä hotelliyöpymiseltä ja tavaroiden raahaamiselta. Yhden pysähdyksen taktiikkaa jotkut jopa Espanjaan saakka menevät aikoivat käyttää, meidän suunnitelmiin kuuluu maisemien ja nähtävyyksien katselu ja yöpyminen mielellään hyvien ravintoloiden vieressä.

Tämän kerran suunnitelma oli ajaa länteen päin ja tehdä sitten jonkunlainen kierros pohjoissuunnalla Ranskassa. Harmillisen flunssan takia hiukan karsimme suunnitelmaa, ajoimme Bremenin kautta ja yövyimme lähellä Munsteria (perinteistä schnitzeliä päivällisellä), sitten päätimme ajaa Belgiaan Bruggeen. Bruggessa olemme joskus muinoin yöpyneet, mutta emme lainkaan tutustuneet kaupunkiin, muistelimme sen olleen mukavan näköisen ja siellä kannattaisi käydä. Tuhannet turistit eivät voi olla väärässä, kaupunki oli pullollaan turisteja tähänkin aikaan. Meidän pikku hotellimme oli aivan keskustassa lähellä toria ja kauppakatuja, auton veimme isoon parkkihalliin, jonne aamulla kävelimme kasseja raahaten 350 m. Syömään pääsee jo klo 18 (monet ravintolat toki tarjoavat koko päivän ruokaa) ja lähellä oli pieni ravintola, jonka simpukka-annos käsitti kokonaisen kilon simpukoita. Todella hyviä olivat. Ohjelma koostui kiertoajelusta ja kävelykierroksesta, viehättävä kaupunki. Myös kanava-ajelu kiinnosti, mutta flunssa ja tuulinen ilma ei oikein houkutellut vetten päälle.

Bruggesta lähdimme kohti rannikkoa ja ajoimme rantaa pitkin Calaisiin ja vielä vähän eteenpäinkin. Matkalla on runsaasti muistoja niin ensimmäisestä kuin toisesta maailmansodasta. Sommessa oli hieno levähdysalue, jossa kävimme välipalalla, ja jonne jo luulimme jäävämme pidemmäksikin aikaa. Seisoimme parkkipaikalla ja oltiin jo laitettu moottori käyntiin, mutta kun jäätiin tutkimaan karttoja, Henkka sammutti moottorin. Kuului kamala kolaus ja moottori ei enää käynnistynyt uudestaan. Istuskeltiin siinä vähän aikaa ihan hölmistyneinä ja pohdittiin mitä tehdään, mutta arveltiin, että kannattaa odottaa vähän aikaa ja yrittää uudelleen ja näinhän sitten vaihde meni taas vapaalle ja moottori käynnistyi normaalisti. Vähän ihmeteltiin, eikö sitikkamme ollutkaan tyytyväinen Ranskaan pääsystä vai pitikö vaan nollata pohjoisen huonot eväät.

Yöpymiseen löytyi hyvä paikka, muutama huone hotellin yläkerrassa mutta pääasia oli ravintola, jossa tavallisen päivällisen hinnalla nautittiin jos nyt ei gurmeeta niin lähes kuitenkin. Tottakai maaseudulla hintataso on toinen kuin Nizzassa ja hyviä ravintoloita löytyy pienistäkin kylistä.

Tänään ollaan Chablisissa vähän isommassa hotellissa ja täällä pitäisi löytyä sitten ihan gurmeeta, saas nähdä. Paikka on kuulemma täynnä venäläisiä, ei ymmärretä miksi. Ehkä sekin vielä selviää.