tiistai 1. lokakuuta 2013

Paikat ja ruoat I

Olimme perillä Rostockissa aikaisin aamulla, ja vilkaisimme kaupunkia sen verran, että tiedämme minne tulemme seuraavan kerran. Suunnittelimme poikkeavamme Berliiniin, aikainen aamuherääminen ja  harmaa päivä väsyttivät ja saivat meidät majoittumaan Potsdamin paikkeille järvialueelle pieneen Caputhin kylään Flair-hotelliin. Hotellissa oli rauhallista, vaikka siellä oli kokousvieraita ja muitakin majoittujia. Hissi, hyvä ravintola kohtuuhintaan (pääruoka n. 10 € riittää yksinään mainiosti) ja hyvä aamiainen.

Seuraava aamu oli yhtä harmaa ja päätimme jättää Berliinin väliin, seuraava Flair-hotellimme oli Kulmbachissa. Kukkulan huipulla on linna Plassenburg ja kaupunki on  rakentunut kukkulan juurelle. Linnassa oli  museoita, tutustuimme tinamuseoon (Deutsches Zinnfigurenmuseum), jossa oli tinasotilaista ja muista tinahahmoista rakennettuja kuvaelmia. Mielenkiintoinen ja sopivan kokoinen paikka. Parkkipaikkoja ei ole linnassa, sinne pääsee keskustorilta bussilla puolen tunnin välein (bussimatka kestää 5 min.) ja reippaat voivat  kävellä sinne, tie  on tosin jyrkkä. Kävimme Norman  ruokakaupassa ja kaivoimme käteistä kukkaron pohjalta, Visa olisi kyllä käynyt mutta ilmeisesti systeemiä ei ollut päivitetty sirukorteille. Hotellissa illallinen, alkuun keitto n. 4 € ja pääruuaksi paistettu kokonainen todella iso forelli 14,50€ ja sitten seuraavan etapin suunnittelua.

Televisiosta seurasimme Oktoberfest-ohjelmaa, emme kuitenkaan päätyneet Muncheniin, vaikka niillä paikkeilla yövyimme kolmannen yön. Teimme kuten yleensäkin, katsoimme kartasta sopivan nimisen kylän/kaupungin, ajoimme sinne suuntaan ja katselimme matkalla sekä auton ikkunasta että navigaattorista majapaikkoja. Ensimmäinen, jonne pysähdyimme oli täynnä, mutta ystävälliseltä rouvalta saimme listan läheisistä paikoista. Muutaman puhelinsoiton jälkeen lähdimme ajamaan niistä yhteen muutaman kilometrin päähän. Sitten pidimmekin oman Oktoberfestimme, pienen hotellin ravintolan listan kallein annos 8,50 € (kalkkunafilettä lisukkeineen, oikein maistuva) ja sekasalaattilautanen 1,90 €, kaksi pientä olutta/nuppi ja rauhallinen yöuni keskellä ei mitään.