perjantai 22. helmikuuta 2013

5 päivää vieraita

Ei tietenkään vieraita, vaan ystäviä, kummityttö 11 v., äiti ja iskä. 12 tuntia myöhemmin kun Henkka oli ollut Kipaa vastassa, oltiin taas lentokentällä. Kone etuajassa, laukut hotelliin ja syömään ensimmäiset osterit ja simpukat Turiniin. Päikkärit, koti-ilta ja ohjelman suunnittelua. Seuraavana päivänä retki Cannesiin, kävelykierros ja ostoksia, salaattia Cafe Romassa. Vieraat kävi vielä illalla syömässä järjestyksessä toiset simpukat.
19.2 Suuri karnevaalipäivä. Thai-kiinalaisravintolassa Aroy ensin lounas, ruoka oli hyvää, mutta ei ehkä ainakaan kaikki  kovin thaimaalaista. Kuvan kala oli kuulema tahimaalainen. Palvelu oli oikein hyvää, ehkä yhteinen kieli auttoi asiaa. Reipas kävely Massena-aukiolle. Onneksi sää oli aurinkoinen, tabletille tallentui karnevaalikulkue isosiskolle näytettäväksi. Oli toki varattu ylimääräiset villatakit ja istuinaluset mukaan. Sen verran tiiviisti siellä istutaan, ettei tule kylmä. Illalla kaikille maistui Kipan tekemä kotoinen makaroonilaatikko.
20.2 Suuri kukkaiskarnevaalipäivä. Aamupäivällä ostoksia, iskä ilmoitti kala- ja simpukkakiintiön olevan täynnä, joten söimme pihvit lähellä Grimaldi-aukiota olevassa pienen hotellin Steakhousessa. Isäntä oli aika myrtsin oloinen, ei ymmärretä miksi, mutta ehkä hänellä oli omat ongelmansa. Vähitellen jää kuitenkin suli ja jopa hymyä löytyi. Pihvit oli oikein hyvät ja alkusalaatti raikas. Pojat eivät tulleet kulkuetta katsomaan, edellisestä päivästä viisastuneina kehoitimme heitä menemään kotiin ennenkuin ohjelma päättyy ja kaikki tungeksivat busseihin. Me tytöt  käveltiin kotiin kukkakimpun kanssa. Sitten avautuikin viiden tähden thai-ravintola meillä kotona ja nukkumaan käytiin täysin vatsoin.
21.2 Marineland. Kummityttö on kiinnostunut akvaarioista ja kaloista, ja Marinelandista oli jo selvitetty ohjelma, mihin aikaan esitykset ovat, joten aamulla lähdettiin ennen  klo10 liikkeelle. Kylmästä ilmasta huolimatta paikalla oli muitakin kuin me, ja esitykset kyllä ylittivät odotuksemme. Oli merileijonashow, jossa erittäin sulavat eläimet liikkuivat kuin raketit veden alla, mutta kömpelösti maalla. Sitten Slash-show, jossa valtavat merileijonat, suurin tonnin painoinen, roiskivat vettä varomattomien  katsojien päälle. Ei tarvittu muuta kuin tonninen jätti pudottautui kiveltä veteen. Klo 12 alkoi lounastauko ja buffet-ravintola oli mielestämme oikein hyvin hoidettu. Kukaan meistä ei kuitenkaan halunnut simpukoita, joita niitäkin olisi saanut vastakeitettyinä keittiöstä, vaan tyydyimme muihin antimiin. Lounaan jälkeen kohokohta, delfiinishow, ja sitten alkoikin olla jo jäätävän kylmä ja ensimmäiset sadepisarat. Delfiinit ovat mielettömän taitavia eläimiä ja kun hoitajatytötkin hyppäsivät altaaseen delfiinien seuraksi ja lennätettäväksi oli show todella mielettömän upea. Suosittelemme! Puisto on auki koko vuoden lukuunottamatta tammikuuta, jolloin paikkaa huolletaan.
Illalla tämän kerran viimeiset osterit ja simpukat Turinissa, kummityttö pisteli 18 keskisuurta Crevetteä muiden maisteluiden lisäksi, ja iskä vielä kerran simpukat.Muille tilattiin Plateau de Fruites des Mer kolmelle, eli valtava tarjotin vähän kaikkea. Kipa ja Henkka  maistelivat varovaisesti merisiilejä, ei olla vielä oikein päästy makuun. Syömättä ei jäänyt kuin kaksi isoa simpukkaa ja kahden merisiilen mädit.
22.2 Katselimme ikkunasta, kun lentokone nousi ja lähti kohti pohjoista. Hiljaista on. Toivottavasti ensi vuonna uudestaan! Pieni ystävällinen hotelli Promenadilla lähellä meitä odottaa, samoin osterit, simpukat ja ravut.