keskiviikko 14. marraskuuta 2018

Marraskuu 2018 - retki Montpellieriin

Tuttavapariskunta tuli tiistai-iltana. He ovat olleet Nizzassa monta kertaa, ja viime keväänä kun olivat, sanoimme, että tulkaa syksyllä, syksyllä on parempi sää. Katselimme säätietoja, ja lännessä näytti olevan vähemmän sateista, joten heti keskiviikko-aamuna suuntasimme kohti ensimmäistä kohdetta, Bandolia. Kummasti sää hiukan kirkastui Esterel-vuoret ylitettyämme ja lounasaikaan kävelimme Bandolin sstamassa.  Purjeveneitä todella riitti, mutta myös perinteisiä kalastaveneitä oli rannassa. Bandolin viinit jäi ostamatta, olimme niin sopivasti jälleen lounasaikaan liikkeellä. Lounas syötiin rantakadun ravintolassa ja jatkettiin matkaa kohti Cassista. Cassisissa yövyimme, ei satanut ja itse asiassa oli aika lämmintä. Italialaiset olivat tulleet kauppaamaan tuotteitaan ja mukaan tarttui paitsi coppa myös laukku. Satunnaisesti katsoimme ympärillemme ja yksi hotelli näytti olevan auki. Tarjosivat meille edullisinta huonettaan, eikä, kuten tavallisesti, kalleinta mahdollista. Ihmeteltiin, missä parkkipaikka, ja madame neuvoi. Meidän kuski kävi siellä kääntymässä ja totesi: liian kaukana ja tuli hiukan nyreissään takaisin. No, kakkoskuski valmistautui tehtävään, vaikka ei ollut sunnuntai, ja tuttavarouva lupasi lähteä tueksi mukaan parkkipaikan etsintään. Onneksi hän oli aiemmin nähnyt myös ihan lähellä postin takana olevan parkkipaikan ja siellä jopa vapaan paikan. Suuntasimme sinne ja normaalin maksuautomaattisekoilun jälkeen kaikki oli kunnossa. Hotellin madame oli tällä välin heltynyt ja korvaukseksi pahasta mielestä vaihtoi meille parvekkeelliset merinäköalahuoneet. Molemmat kaupungit olivat oikein mukavia paikkoja. Cassisin iltaruokailu hoitui läheisessä ravintolassa, sataman ympärillä oli valinnanvaraa näin sesongin ulkopuolellakin riittävästi. Seuraava päivä kului Camarguen maisemia ihaillessa, kaikki nähtiin: valkoiset hevoset, musta härkä, flamingot, suolakasat, Aigues-Mortes, pieni ja iso Rhone ym. Lounas kuitattiin kahvilla keskellä maaseutua satunnaisessa hotelli-ravintola-kahvilassa lämpimässä auringon paisteessa ulkona. Iltapäiväksi ehdimme Montpellieriin, netistä oli valittu lähellä keskustaa oleva hotelli. Navigaattorin avulla sinne pyörittiin, navigaattori kyllä kehoitti jatkamaan matkaa, vaikka oltiin hotellin oven edessä. Ibis-hotelli osoittautuikin sitten olevan ihan täydellisellä paikalla, parkkihallista pääsi suoraan hotelliin hissillä ja hotellista suoraan Place de la Comedielle. Hieno aukio ja siellä oli kaikki.  Iltaravintola valittiin "huolella", kuviteltiin olevan pikku ravintola, mutta takahuoneisiin vaelsi illan mittaan isoja seurueita. Se ei ruuan laatuun vaikuttanut, 24,90 listalta valittavat: alkuruoka (mm. lohitartar), pääruoka (mm. härkäpataa ja Camarguen riisiä), jälkiruoka (mm. sitruunatorttu), 1/4 viiniä, alkuun Kir ja lopuksi kahvi. Hyvä ruoka ja hinta/laatusuhde loistava. Onneksi hotelli oli lähellä.
Paluumatkalla, joka alkoi heti aamulla johtuen pilvisestä ja hieman sateisesta säästä tylsää moottoritietä, päätimme tehdä poikkeamia ja menimme Boux de Provenceen ja siellä Carrieres de Lumieres taideluoliin, joissa oli jo viimeksi käydessämme tietoa tulevasta Picasson taiteen esittelystä.
Luolat ovat osa vanhaa bauksiittikaivosta ja niiden seinille heijastettiin useita maalauksia mahtipontisen musiikin tahdissa. Myös lattian kuviot vaihtelivat pimeässä luolastossa ja vaikutelma oli vaikuttava. Bauksiitti kun on vaaleaa ja luolat laajoja ja korkeita, niin seinät toimivat upeana valkokankaana. Todella käymisen arvoinen paikka.