lauantai 12. lokakuuta 2019

Retki Genovaan lokakuu 2019

Pääsimme onnellisesti perille talvikotiimme, ja siellä odotti iloisia yllätyksiä, paitsi tietysti uima-allas, myös uudistettu keittiö. Ruskean sävyinen sisustus oli vaihtunut valkoiseen ja harmaaseen ja tuntui nyt valoisammalta, kokki näkee paremmin keitoksensa. Onko se nyt aina eduksi? Ensimmäiset vieraammekin ihastelivat hyvin maalattua valkoista kattoa, on tainnut moni meistä joskus tuskailla katon maalauksen kanssa, joten osaamme arvostaa hyvää työtä.
Poimimme vieraamme lentokentältä, ja suunnistimme saman tien kohti Italiaa. Ajoimme ensin moottoritietä, ja Arma di Taggian  (San Remosta hiukan Italiaan päin) kohdalla rantatielle. Rantatie on oikein kaunis, ranta on ihan tien vieressä pitkin matkaa ja lämmin sunnuntaipäivä oli tuonut ihmiset rannalle. Rantakaupungeissa on tiettyä entisajan charmia, vanhat satamat ovat muuttuneet huvivenesatamiksi tai muuten vaan saaneet uutta käyttöä. Muistamme joskus kauan sitten yöpyneemme Imperiassa ja muistikuvat eivät ole mitenkään hyviä, mutta nyt pysähdyimme vanhan satamalaiturin kohdalla, joimme kahvit aukiolla ja kaikki näytti oikein mukavalta. Lounasaika läheni, mutta klo 12 oli vielä autiota. Tuntia myöhemmin osuimme pikkukylään, nyt on pakko mennä syömään, mutta ravintolat näyttivät täpötäysiltä. Ihmettelyn jälkeen pyrimme sisälle yhteen ja meidät ohjattiin takahuoneeseen, jossa oli pari pöytää vapaana. Ruokalista ja tarjoilijan esitykset eivät ihan auenneet, mutta söimme alkupaloiksi maittavaa mustekalaa ja pääruuaksi tavanomaista pastaa. Genova oli meidän pääkohde, netistä oli varattu NH Hotel Genova Centro 2 2hh yht. 170,-. Hintaan ei sisältynyt aamiaista, 15 € ja kaupunkivero 6€ per nuppi tuli lisää. Autopaikka viereisessä hallissa maksoi 25€/vrk. Paikka on hyvä, Via Garibaldi, minkä varrella ovat 1600-luvulla alun perin rakennetut palatsit, nyt Unescon maailmanperintöä, on hyvin lähellä. Satamaankaan ei ole pitkä matka. Iltakävelyn teimme pitkin Via Romaa, ja jossain sen varrella oli pieni sivukatu, sen päässä aukio ja siellä ravintoloita. Muistettava vain, että hotellilta kävellään alaspäin, mutta takaisin tulo on sitten ylämäkeä. Seuraavana päivänä ajoimme satamaan, joka on siirtynyt muuhun käyttöön, siellä on iso akvaario, museoita, ravintoloita ja kahviloita, myös paljon parkkipaikkoja.  Pojat jäi kahvilaan ja tytöt lähti ostoksille. Muutaman korttelin päässä on isot ostoskadut, mosaiikkijalkakäytävät ja arkadiat. Satamassa on muuten toinen NH Hotel, alun perin olimme ajatelleet sitä, mainostivat 180 € kaksi kahden hengen huonetta, mutta sinä päivänä kun ryhdyttiin varaamaan, hinta oli 324.
Paluumatka Nizzaan sujui moottoritietä, Taggiassa poikkesimme kahville, on mielenkiintoinen keskiaikainen kylä, siellä voi tehdä kävelyretken kapeita kujia pitkin. Me teimme autoretken kapeita kujia pitkin, eli kuski ei viitsinyt peruuttaa takaisin sinne mistä tultiin, vaan kun navigaattori ohjasi eteenpäin niin siihen luotettiin. Mahduttiin toki, ja olihan siellä muitakin autoja. Lattessa pysähdyttiin ruokaostoksille ja sitten kotiin pastankeittoon. Kaikenkaikkiaan hieno yhdenyön retki.